Beton kopje onder
Geplaatst op door
Sluis Eefde wordt uitgebreid en opgeknapt. Terwijl de schepen voorbij varen, wordt in opdracht van Rijkswaterstaat door de bedrijven Mobilis en Croonwolter&dros – onder de naam Lock to Twente (L2T) - gewerkt aan een tweede sluiskolk en aan het onderhoud van de bestaande sluis bij Eefde. Tijdens de komende verbouwing moet ‘de winkel’ open blijven, omdat dit dé toegangspoort is tot Twente. ‘Stilleggen is geen optie. Dat maakt dit project extra uitdagend.’
Aan het woord is projectmanager Sjoerd Opdam van Mobilis en DBFM-manager van L2T. ‘De regio heeft ambities. Naar verwachting breidt het aantal scheepsbewegingen van vrachtschepen uit van 12.000 naar uiteindelijk circa 20.000 per jaar. De huidige sluis heeft onvoldoende capaciteit om dat te verwerken. Daarbij is deze in 1933 opgeleverd. Uitbreiding en groot onderhoud is na zo’n lange periode onvermijdelijk.’
Inzet nieuwste technieken
Waar het kilometerslange Twentekanaal en de sluis in de jaren dertig van de vorige eeuw met de hand zijn uitgegraven en gebouwd, wordt bijna honderd jaar later gebruik gemaakt van de nieuwste technieken. ‘We zijn er in vele opzichten flink op vooruit gegaan’, vervolgt Opdam zijn verhaal. ‘Ik durf wel te beweren dat dit het mooiste civiele project van Oost-Nederland is. Van water-, staal-, kunst-, remmings- en oeverwerk tot bedienings- en besturingstechniek. Alles komt aan bod. Kortom, het ís een technisch hoogstandje!’ ‘Bovendien werkt de nieuwe sluiskolk straks energieneutraal vanwege zonnepanelen. En voor het eerst wordt in Nederland de segmentdeur gebruikt in een sluis. Deze deur draait naar de bodem als de sluis wordt geopend en draait vanuit die positie omhoog als de sluis sluit. Ook bij zeer hoge waterdruk. Dat draagt weer bij aan de veiligheid.’
Ruim 13.500 m3 betonmortel
In het voorjaar van 2020 wordt de nieuwe sluiskolk in gebruik genomen. Dan is het project echter nog niet afgerond. Opdam: ‘We blijven na de oplevering in elk geval tot 2047 verantwoordelijk voor de exploitatie van de nieuwe sluiskolk. En zodra de nieuwe sluiskolk in gebruik is genomen, start het onderhoud van de bestaande sluis. Naar verwachting is ‘inmenging’ van Bruil bij de bestaande sluis niet nodig. In tegenstelling tot de nieuwe sluiskolk, waar onderwaterbeton en constructiebeton van Bruil wordt verwerkt. In totaal zal 13.500 m3 boven- en onder water terug te vinden zijn.’
Snel schakelen en verbeteren
De logistieke ligging van de recent gemoderniseerde betoncentrales van Bruil in Lochem en Deventer gaf de doorslag. ‘Onder water is er uiteraard sprake van een wondere wereld, maar onderwaterbeton is niet zo spannend. Beton gaat vaker kopje onder. We werken echter samen met veel partijen en hebben te maken met een aparte transportroute om het dorp Eefde en haar inwoners te ontzien. Een soepele samenwerking draagt daaraan bij. Bruil is hierbij voor ons een professionele partner met korte communicatielijnen.’ ‘Het helpt – wanneer het stortproces onverwacht anders loopt – dat je een leverancier hebt die snel kan schakelen, omdat de betoncentrale relatief dichtbij ligt’, spreekt Opdam uit ervaring. ‘De korte weg die de truckmixer moet afleggen, maakt de planning realistischer. Bruil staat daarnaast open voor suggesties van gebruikers en leert snel om de toepassing van hun producten steeds te verbeteren.’
Wilt u meer artikelen lezen uit ons Bruil magazine? Download het magazine via deze link.
Bekijk deze pagina voor meer informatie over dit project.
Deel dit